Sözcük anlamı, dil bilgisi ve edebiyat sınavlarının temel konularından biridir ve kelimelerin doğru kullanımı, anlamlarının derinlemesine kavranması önemlidir. Bu test, TYT, AYT ve KPSS sınavlarına yönelik olarak, sözcüklerin gerçek, mecaz, yan ve terim anlamlarını içeren 10 sorudan oluşmaktadır. Soruları çözerek, sözcük anlamı konusunda bilgilerinizi pekiştirebilir ve sınavlarda karşılaşabileceğiniz anlam sorularına etkili bir şekilde hazırlanabilirsiniz. Bu test, sözcük anlamını anlamada pratik yapmanızı sağlar.

Sözcük Anlamı Testi

  1. Ben harflere, sözcüklere, dile âşığım. Kendimi kesinlikle dilin efendisi gibi görmüyorum, tam tersine kendimi dile teslim ediyorum; dağınıklığımı onun akışına, ritmine, müziğine bırakarak toparlıyorum. Günlük yaşamda herkes parçalara ayrılır. Bir yazar olarak bense paramparça olurum ama ne zaman bir yazı masasına otururum, parçalanmış zihnimin bir araya geldiğini hissederim. Bu açıdan bakıldığında yazı benim zamkımdır.

    Bu parçada altı çizili sözle yazıyla ilgili olarak vurgulanmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
    A) Belirli konular üzerinde yoğunlaşmayı sağladığı
    B) Düşünsel açıdan bütünleyici bir niteliğinin olduğu
    C) Yaşama sevinci aşıladığı
    D) Özelliklerinin belirgin olmadığı
    E) Okur duyarlığına seslendiği

  2. Bir şairin yenilikler oluşturmaya çalışması, takdir edilen bir davranıştır. Ancak bu yeniliğin, yüzyıllardır oluşturulan şiirsel bir zenginliğin görmezden gelinerek yapılması mümkün değildir. Yani farklı yollar bulayım derken ana yoldan uzaklaşmamalı bir şair. Var olan yazınsal birikimi önemsemeli, yenilik yapıyorum derken temelsiz bir bina oluşturma yanlışına düşmemeli.

    Bu parçada altı çizili sözle anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
    A) Evrenselliğe ancak ulusal kültürden beslenilerek ulaşılacağı
    B) Modern hale gelmeye çalışırken kendi öz kültürün­ den uzaklaşmanın yanlış olduğu
    C) Özgünlüğe ulaşma çabası güderken geçmiş şiir bi­rikiminin göz ardı edilmemesi gerektiği
    D) Özgün bir şiir evreni oluşturmanın evrensel kültürü çok iyi özümsemekten geçtiği
    E) Özgünlüğün her şairin ulaşmaya çalıştığı bir hedef olduğu

  3. Yazılarında daha çok, Türk edebiyatının dönemlerini bir arada vermeyi amaçlayan yazar, edebiyatımızı tepeden bakan bir bakış açısıyla yansıtmaya çalışıyor. Okur, böylece dönemler arasında ilgi kurarak edebiyatımızın geçirdiği evreleri rahatça görebiliyor.

    Bu parçada “edebiyatımızı tepeden bakan bir bakış açısıyla yansıtmak” sözüyle anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
    A) Yapıtların sanatsal düzeyini beğenmemek
    B) Genç edebiyatçıların donanımını yetersiz bulmak
    C) Edebiyatımızın gelişim sürecini bütünlük içinde anlatmak
    D) Okurlara edebiyatı sevdirmek için eski dönemlerde ortaya konan yapıtları tanıtmak
    E) Edebiyatçılarımızı tarafsız bir gözle okurlara anlatmayı amaçlamak

  4. Halide Nusret Zorlutuna’nın Milli Mücadele Dönemi’nde kaleme aldığı şiirlerinde hüzünlü bir insanın izlenimleri vardır. Ancak, şiirler titizlikle incelendiğinde şairin bu şi­irlerinde, okuyanlara hem o dönemin havasını yansıta­ bilmek hem de mücadele bilinci aşılamak için lirik ve di­daktik öğeleri atbaşı götürdüğü görülür.

    Bu parçadaki altı çizili sözle, sözü edilen şairin şiirleriyle ilgili olarak anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
    A) Gerçekçi bir söyleyişle oluşturulduğu
    B) Sanatsal yetkinlikten yoksun olduğu
    C) Duygunun düşünceye baskın olduğu
    D) Okurları duygusallıktan uzaklaştırarak gerçeklerle yüzleştirmek istediği
    E) Okuru hem duygulandırma hem de bilgilendirme amacı taşıdığı

  5. Bir yapıtın tam anlamıyla değerlendirilmesi, eleştirme­nin değerlendirme işinde sadece eleştiri gücünü kul­lanmasıyla gerçekleşir. Bu yüzden bir eleştirmen, yü­reğinin çekim gücünden kurtulamadıkça ele aldığı ya­ pıtın gerçek değerini ortaya koyamaz.

    Bu parçada geçen “yüreğinin çekim gücünden kurtulamamak” sözüyle, eleştirmenle ilgili olarak anlatıl­mak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
    A) Duygusal içerikli yapıtlara yoğunlaşmak
    B) Düşsel öğelere yer vermemek
    C) Yaşam gerçeklerini olduğu gibi yansıtamamak
    D) Duygularının etkisinden sıyrılamamak
    E) Okurun duygusallığından yararlanmak

  6. Modern şiir, dil ve imge katmanlarını aşıp şairin tarif ettiği adrese ulaşabilecek donanıma sahip okurlar is­temektedir. Çünkü ancak bu okurlar bu şiirin ne demek istediğinin farkına varabilmekte ve “anlamsız şiir” olduğu görüşünü çürütebilmektedir.

    Bu parçadaki altı çizili sözle, sözü edilen okurla il­gili olarak anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
    A) Şiirleri şairlerinin yaşamlarıyla örtüştürme
    B) Şiire kendince bir anlam yükleme
    C) Şiir dünyasındaki gelişmeleri takip etme
    D) Şiirde anlatılmak isteneni anlayabilme
    E) Şiirlerde kendi sorunlarına çözüm bulabilme

  7. Sanatçı, usta bir şairdir. Yalın bir şiir dili vardır. Söyleyeceklerini okurları dolambaçlı yollara sokmadan doğrudan söyler. Işıltılı sözlerin, bildirisinin önüne geçmesine izin vermez. Yaşamın şiirsel tutanaklarıdır yazdıkları. Okurları, onun yazdıklarında günümüz Türki­ ye’sinin siluetini görürler.

    Bu parçada altı çizili sözle sözü edilen şairle ilgili anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
    A) Okurların yaşamına ışık tuttuğu
    B) Şiirlerinde sadece gerçeklerden söz ettiği
    C) Anlatacaklarını söz oyunları yapmadan anlattığı
    D) Anlattıklarının yoruma açık yönleri olmadığı
    E) Şiirlerinin konusunu daha çok güncel olaylardan seçtiği

  8. Hayatı yalınlığı içinde anlatmayı amaçlayan bir söz bü­yücüsü olan Çehov, izinden gittiği Gogol’un anlatım bi­ çimlerinden hareketle kendi dil atlasını oluşturmayı bil­miş ve kısa öyküyü ölümsüz bir tür haline getirmiştir.

    Bu parçadaki altı çizili sözle Çehov’la ilgili olarak anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
    A) Ünlü sanatçıların dil özelliklerini aynen taklit ettiği
    B) Ahenk unsurlarını yapıtının içeriğine göre kullandığı
    C) İçerik olarak farklı öyküler kaleme aldığı
    D) Başkasının söyleyiş özelliklerinden etkilenerek öz­ gün bir biçeme ulaştığı
    E) İlgi çekici ayrıntıları sürükleyici bir anlatımla verdiği

  9. Son zamanlarda yazın dünyasında hâkim olan okura çeşitli bilgiler kazandırma amacıyla şiir yazma anlayı­şının, şiirin soluğunu tıkayacağı ve kolunu kanadını kı­racağı şairlerimiz tarafından iyi bilinmelidir.

    Bu cümlede geçen “şiirin soluğunu tıkamak ve kolu­nu kanadını kırmak” sözüyle anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
    A) Beğenilme kaygısıyla aynı içerikteki şiirlere yoğun­laşmak
    B) Şiiri, önemli işlevlerini yerine getiremeyecek hale getirmek
    C) Kısa bir zaman diliminde oluşturulamamak
    D) Var olan anlatım yollarını geliştirememek
    E) Yeni yetişen gençlere kötü örnek olmak

  10. Kendim için yazıyorum diyebilir mi hiçbir yazar? Bir ya­pıtın, edebiyatın dolaşım ağına girdikten sonra artık yazara ait olduğu söylenemeyeceği yadsınamaz bir ger­çektir. Bununla birlikte gerçek bir yazar, piyasanın is­tekleri yerine, elbette kendine kapanarak örer kozasını.

    Bu parçadaki altı çizili sözle, yazarların, yapıt oluş­turmadaki tutumlarına yönelik olarak anlatılmak is­tenen aşağıdakilerden hangisidir?
    A) Kendinden öncekileri yadsıma
    B) Düş gücüne ağırlık verme
    C) Belirli konular üzerinde yoğunlaşma
    D) İstediği doğrultuda kaleme alma
    E) Okur duyarlığına seslenme

 

 

Cevap Anahtarı : 1B 2C 3C 4E 5D 6D 7C 8D 9B 10D

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir