Cümle anlamı, dil bilgisi ve edebiyat sınavlarının önemli bir kısmını oluşturur. Cümle içinde kullanılan kelimelerin, bağlamlarıyla birlikte doğru bir şekilde anlaşılması, metin yorumlama becerilerini geliştirir. Bu test, 9 sorudan oluşan ve cümle içindeki anlam ilişkilerini analiz etmeye yönelik sorular içerir. Soruları çözerek, cümlelerin anlamını daha iyi kavrayabilir, anlam ilişkilerini doğru şekilde çözümleyebilirsiniz. Bu test, TYT, AYT ve KPSS sınavlarına yönelik kapsamlı bir hazırlık sunar.

Cümle Anlamı Testi

  1. (I) Tutunamayanlar, aydın sorununun tartışıldığı bir ro­mandır. (II) Yazar, Türk romanında en çok rağbet edi­len temalardan biri olan aydın sorununu bilinen kalıp­ların dışına çıkarak ele almıştır. (III) Romanın karmaşık yapısı, tutunamayan olarak nitelenen Türk aydınının romanda hangi açıdan sorunsallaştırıldığı konusunda birtakım tereddütler oluşmasına yol açmıştır. (IV) Ro­manda aydınların, küçük burjuva hayat tarzını tek ya­şam şekli olarak algılayışları hicvedilmiştir. (V) Yazar hicvi de mizahı da belli bir anlayış çerçevesinde birlik­ te kullanmıştır.
    Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisin­de olumsuz nitelikli eleştiriye yer verilmiştir?
    A) I.
    B) II.
    C) III.
    D) IV.
    E) V.
  2. I. Unutulmaz olan şiirler, mutlaka büyük acıların ve büyük duyuşların eseridir.
    II. Yaşamı arayış ve özleyişlerle geçmiş bir şair için yaşananlar, çok değerli sanatsal bir malzemedir.
    III. Şiir kâğıda döküldüğünde sahibini derin bir boşlu­ğun ortasında yapayalnız bırakır.
    IV. Her nitelikli şiirin arkasında, şairini uzun zaman esir eden bir trajedi, bir ruh çalkantısı vardır.
    Yukarıdaki numaralanmış cümlelerden hangileri anlamca birbirine en yakındır?
    A) III. ve IV.
    B) I. ve IV.
    C) II. ve III.
    D) II. ve IV.
    E) I. ve II.
  3. Bu sanatçımızın şiirlerini ağaçlara benzetirim ben. Bu ağaçların kökleri ülke topraklarına sıkı sıkıya bağlıdır ancak upuzun dalları tüm yeryüzüne uzanabilmektedir. Üzerindeki mevsimine göre değişime uğrayan çi­çekler ve yapraklar, toplum içindeki kişi ya da sınıfla­rın değişik hallerini yansıtmakta benzersizdir. Olaylar, tanıdık yüzler tıpkı bir ağacın yaşamı gibi abartısız ola­rak yansır bu şiirlere.
    Aşağıdakilerden hangisi bu parçada anlatılan ozanın şiirlerinin özelliklerinden biri değildir?
    A) Ulusallık
    B) Farklılık
    C) Evrensellik
    D) Akıcılık
    E) Doğallık
  4. (I) Halikarnas Balıkçısı öykülerinde denizi, balıkçıları, deniz tutkusunu dile getirmiş; yaşamının odağına da bu deniz sevgisini yerleştirmiştir. (II) Bu konuları edebiyatımızda hiçbir yazar onun kadar ayrıntılı, kapsamlı anlatmadı. (III) Deniz adamlarının yalansız hayatının onlara kazandırdığı insancıl değerleri, âdeta tüm insanlığın ortak değerleri gibi sunar yazar. (IV) Sanatçı, de­nizle yaşamını birleştiren bütün yazarlar gibi, kent ya­şamının, insanı dört duvarın arasına hapseden sınırlayıcılığından kurtulmuştur. (V) Çok okunmuş “Aganta Burina Burinata” romanında deniz, roman kahramanının yerine geçer.
    Halikarnas Balıkçısı’nın ele alındığı bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
    A) I. cümlede, yapıtlarında kendi yaşamından izlerin yer aldığı söyleniyor.
    B) II. cümlede, konuyu ele alışı, karşılaştırmalı olarak ortaya konuyor.
    C) III. cümlede, yazarın evrensel bir bakış açısına sahip olduğu belirtiliyor.
    D) IV. cümlede denizin kendisinde ne gibi çağrışımlar uyandırdığından söz ediliyor.
    E) V. cümlede, bir yapıtında kahramandan çok denizin öne çıktığı belirtiliyor.
  5. I. insanın yaşamına dair çeşitli iniş çıkışlarını, ironik bir söyleyişle anlatıyor yazar.
    II. Bu yazar dilin, edebiyatın, yazarlığın, düşünce üretiminin sorunlarını cesurca tartışıyor.
    III. Edebiyat; zenginliğini, cesaretini, evrensel kaygı­lara yönelme gücünü bu yazarımıza borçludur.
    IV. Yazar, sanatının ufuklarını genişletmek, bilinçli bir okur kitlesi oluşturmak, yenilikleri savunmak gibi bazı işlevler üstlenmiştir.
    V. Bu yazar, bireyin yaşadığı çağda karşılaştığı gel­gitleri ince alaya dayanan bir anlatımla kaleme alır.
    Yukarıdaki numaralanmış cümlelerden hangileri, anlamca birbirine en yakındır?
    A) I. ve III.
    B) I. ve V.
    C) II. ve III.
    D) III. ve IV.
    E) IV. ve V.
  6. Ünlü eleştirmen Snachi, “Şairin yazdıkları tezat oluştur­ mamalı kendisiyle. Yazdıklarıyla ruhu arasında uçurumlar olmamalı, ” diyerek gönderme yapmıştır şiirleriyle kendi arasında bir bağ bulunmayan şairlere.
    Bu parçada boş bırakılan yere, düşüncenin akışına göre aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
    A) her şiir dilsel bir düzenleme olduğu için, dil bilgisi kurallarına mutlaka uyulmalıdır.
    B) şiirin anlamsal bütünlüğü için dizelerin birbiri ile bağlantılı olması gerekir.
    C) şair dediğin biraz da yazdığına benzemelidir.
    D) şiirde anlatılmak istenenler belli bir ahenk içinde ve­rilmeli.
    E) bir şiirin imgesel özellikleri ne kadar etkileyici ise o şiir o kadar akıllarda kalır.
  7. (I) “Macbeth”, Shakespeare’in yazdığı en kısa trajedi olmasına rağmen yazarın trajedi türündeki dört büyük eseri arasında yerini almıştır. (II) Shakespeare bu eserini yazarken kaynak olarak Holinshed’in Vakayina­mesinden yararlanmıştır. (III) Yapıtta, Macbeth’in, 1040 yılında İskoçya Kralı Duncan’ı öldürmesi, tahtı gasp et­mesi, Duncan’ın oğlu Malcolm tarafından yenilgiye uğratılarak tahttan indirilmesi kan donduran bir gerçeklik­ le kaleme alınmıştır. (IV) Anlam, düşünce ve duygu yoğunluğuyla dikkat çeken bu kısa eser, tüm dünyada hem yerel hem de ulusal tiyatrolarda sahnelenmiştir. (V) Shakespeare’in bu ölümsüz oyunu genellikle evrensel ahlaki değerler açısından ele alınır ve edebiyat araştırmacılarından ziyade toplum bilimciler tarafından incelenir.
    Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde sözü edilen yapıtta geçen olaylara yer verilmiştir?
    A) I.
    B) II.
    C) III.
    D) IV.
    E) V.
  8. (I) Bir edebiyat eserini değerlendirmek isteyen eleştir­menlerin değişik yaklaşımları vardır. (II) Kimi eleştir­men, yapıtı şöyle bir gözden geçirmeyi yeterli görür. (III) Bazıları, kendini okutan bir yazarı elinden bırakamaz. (IV) Her eleştirmenin, kendine göre bir değerlendirme ölçütü olabilir. (V) Ama her eleştirinin, sıradan bir yazarla sıra dışı bir yazarı birbirinden ayırması
    ge­rekir. (VI) Ayrıca herhangi bir yapıt hakkında yargıya varmak, sabır isteyen bir uğraştır.
    Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangileri anlamca birbirine en yakındır?
    A) I. ve IV.
    B) II. ve V.
    C) III. ve IV.
    D) IV. ve V.
    E) V. ve VI.
  9. I. Okurları gerçek yaşamın sınırlandırıcılığından uzaklaştırarak hayali bir evrene ulaştırma
    II. Okurların kendilerine yakın bulacağı gerçekçi bir anlatım kullanma
    III. Bilinmeyen konuları dile getirerek okurlara yeni yüzler ve yeni yerler keşfetme duygusu yaşatma
    IV. Okurların yadırgamayacağı, yabancısı olmadığı konuları, zevkli bir anlatımla dile getirme
    V. Toplumsal sorunlara çözümler önerme, okurlarını düşünsel yönden bilinçlendirme amacı taşıma
    VI. Okurların yaşamını zenginleştireceği yepyeni ko­nulara, deneysel bir nitelik taşıyan özgün anlatımlara yer verme
    Yukarıdaki numaralanmış özelliklerden hangileri “Güzel bir roman okurken kitap ve kâğıt, harf ortadan kalkar; bildiğiniz kentlerde dolaşmış gibi, tanıdığınız insanlarla zaman geçiriyor gibi hissedersiniz hatta kimilerinde kendinizi bulursunuz.” cümlesinde anlatıl­mak istenen düşünceyi içermektedir?
    A) I. ve II.
    B) I. ve VI.
    C) II. ve IV.
    D) III. ve V.
    E) IV. ve VI.

 

Cevap Anahtarı : 1C 2B 3D 4D 5B 6C 7C 8A 9C

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir