Cümlede Anlam Etkinliği, 8. sınıf Türkçe dersi müfredatının en önemli bölümlerinden biri olan anlam bilgisi kazanımlarını pekiştirmeyi hedefler. Bu içerikte, öznel-nesnel ifadelerden duygu cümlelerine, sebep-sonuç ilişkilerinden karşılaştırma ve örtülü anlam cümlelerine kadar tüm başlıklar etkinlik temelli olarak ele alınmıştır. Her alt başlık için ayrı ayrı hazırlanan yazdırılabilir PDF etkinlikleri, öğrencilerin hem anlam bilgilerini geliştirmelerine hem de sınavlara hazırlanırken tekrar yapmalarına katkı sağlar. Cevap anahtarları sayesinde bireysel ya da sınıf içi kullanıma uygundur.
İçindekiler
Cümlede Anlam Etkinliği
Bu ünitede yer alan alt başlıklar şunlardır:
-
Öznel Cümleler
-
Nesnel Cümleler
-
Doğrudan Anlatım Cümleleri
-
Dolaylı Anlatım Cümleleri
-
Sebep (Neden) – Sonuç Cümleleri
-
Amaç – Sonuç Cümleleri
-
Koşul (Şart) – Sonuç Cümleleri
-
Duygu Cümleleri (varsayım, pişmanlık, şaşırma vb.)
-
Benzetme Cümleleri
-
Karşılaştırma Cümleleri
-
Örtülü Anlam
-
Cümle Oluşturma
Öznel Cümleler Etkinliği
Bu çalışma kâğıdı, öğrencilerin öznel cümleleri tanıyabilmesini ve nesnel ifadelerden ayırt edebilmesini amaçlar. Etkinlikler yazdırılabilir PDF formatına uygundur.
Konu Özeti
Öznel cümle, kişisel görüş, duygu, beğeni, tercih veya yoruma dayalı ifadelerdir. Bu tür cümlelerde doğruluğu kanıtlanamaz, kişiden kişiye değişebilir.
📎 Örnek:
– Bu film bana göre çok sıkıcıydı.
– Bence en güzel mevsim ilkbahardır.
Etkinlik 1: Öznel mi Nesnel mi?
Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. “Öznel” ya da “Nesnel” olarak işaretleyiniz.
Cümle | Türü |
---|---|
1. Güneş, doğudan doğar. | …………… |
2. Kitap çok sürükleyiciymiş. | …………… |
3. Su 100 °C’de kaynar. | …………… |
4. En güzel tatlı baklavadır. | …………… |
5. Bu tablo çok etkileyici. | …………… |
Etkinlik 2: Öznel Cümleyi Bul
Aşağıdaki cümlelerden hangisi öznel bir ifadedir? İşaretleyiniz.
A) Türkiye’nin başkenti Ankara’dır.
B) Elmalar suda yüzer.
C) Ona göre bu en güzel hikâyeydi.
D) Dünya’nın uydusu Ay’dır.
Etkinlik 3: Sen Yaz!
Aşağıda verilen konulardan biri hakkında öznel bir cümle yazınız.
Konular:
– Bir mevsim
– Bir yemek
– Bir kitap
– Bir hayvan
Cevabınız: ……………………………………………………………………………
Cevap Anahtarı
Etkinlik 1:
-
Nesnel
-
Öznel
-
Nesnel
-
Öznel
-
Öznel
Etkinlik 2:
C) Ona göre bu en güzel hikâyeydi.
Nesnel Cümleler Etkinliği
Bu etkinlik sayfası, öğrencilerin nesnel cümleleri tanımasını ve öznel ifadelerden ayırt edebilmesini hedefler. Etkinlikler sınıf içi ya da bireysel çalışmalara uygundur ve PDF çıktıya dönüştürülebilir.
Konu Özeti
Nesnel cümle, doğruluğu ya da yanlışlığı kanıtlanabilir, herkesçe aynı şekilde değerlendirilebilen bilgi içeren cümlelerdir. Kişisel yorum içermez.
📎 Örnek:
– İstanbul, Türkiye’nin en kalabalık şehridir.
– Su, 100 °C’de kaynar.
Etkinlik 1: Nesnel mi Öznel mi?
Aşağıdaki cümleleri inceleyin. “Nesnel” ya da “Öznel” olarak yazınız.
Cümle | Türü |
---|---|
1. Karpuzun içinde siyah çekirdekler vardır. | …………… |
2. Tatilde en güzel yer Ege’dir. | …………… |
3. Türkiye’nin üç tarafı denizlerle çevrilidir. | …………… |
4. Bu şarkı çok güzel. | …………… |
5. Atatürk 1881 yılında doğmuştur. | …………… |
Etkinlik 2: Nesnel Cümleyi Bul
Aşağıdaki cümlelerden hangisi nesnel bir ifadedir?
A) Film bence çok sıkıcıydı.
B) Yazar çok sade bir üslupla yazmış.
C) Bu kitap yüz sayfadan oluşur.
D) En güzel renk mavi olmalı.
Etkinlik 3: Sen Yaz!
Aşağıdaki konuda bir nesnel cümle yazınız:
📌 Konu: “Türkiye’nin doğal güzellikleri”
Cevabınız: ……………………………………………………………………………
Cevap Anahtarı
Etkinlik 1:
-
Nesnel
-
Öznel
-
Nesnel
-
Öznel
-
Nesnel
Etkinlik 2:
C) Bu kitap yüz sayfadan oluşur.
Doğrudan Anlatım Cümleleri Etkinliği
Bu etkinlik, öğrencilerin bir kişinin söylediği sözü hiçbir değişiklik yapmadan aktardığı doğrudan anlatım biçimini tanımalarını amaçlar. Yazdırılabilir PDF formatında kullanılabilir.
Konu Özeti
Doğrudan anlatım, bir kişinin söylediği sözün aynen, değiştirilmeden ve tırnak içine alınarak aktarılmasıdır. Cümleye alıntı havası katar ve çoğu zaman tırnak işareti (“ ”) ya da iki nokta (:) ile kullanılır.
Örnekler:
– Öğretmen, “Dersimizi tekrar edin,” dedi.
– Sibel: “Bu kitabı mutlaka okuyun!” dedi.
Etkinlik 1: Doğrudan Anlatımı Bul
Aşağıdaki cümlelerde doğrudan anlatım olanları “✓” ile işaretleyiniz.
Cümle | Doğrudan Anlatım mı? |
---|---|
1. Annem markete gitmemi söyledi. | |
2. “Bugün sinemaya gideceğiz,” dedi. | |
3. Öğrenci, dersin güzel geçtiğini belirtti. | |
4. Müdür, “Yarın toplantımız var,” dedi. | |
5. Babam bu konuyu düşünmemi istedi. |
Etkinlik 2: Dönüştür!
Aşağıdaki dolaylı anlatım cümlelerini doğrudan anlatıma çeviriniz.
-
Öğretmen, sınavın ertelendiğini söyledi.
→ ……………………………………………………………… -
Ayşe, onu beklemeyeceğini söyledi.
→ ……………………………………………………………… -
Sibel, çok heyecanlı olduğunu söyledi.
→ ………………………………………………………………
Cevap Anahtarı
Etkinlik 1:
-
✗
-
✓
-
✗
-
✓
-
✗
Etkinlik 2:
-
Öğretmen: “Sınav ertelendi.”
-
Ayşe: “Onu beklemeyeceğim.”
-
Sibel: “Çok heyecanlıyım.”
Dolaylı Anlatım Cümleleri Etkinliği
Bu etkinlik, öğrencilerin bir kişinin sözünü kendi ifadeleriyle aktarma biçimi olan dolaylı anlatımı tanımalarını ve doğrudan anlatımdan ayırt edebilmelerini amaçlar. PDF formatında yazdırmaya uygundur.
Konu Özeti
Dolaylı anlatım, bir kişinin sözünün anlamı korunarak ama kelimesi kelimesine değil, başkasının ağzından aktarılmasıdır. Tırnak işareti kullanılmaz. Zaman ve kişi değişikliğine uğrar.
Örnekler:
– Öğretmen, ödevleri yarına kadar bitirmemizi söyledi.
– Ali, sinemaya gitmeyeceklerini belirtti.
Etkinlik 1: Doğrudan mı Dolaylı mı?
Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. “Doğrudan” ya da “Dolaylı” olarak yazınız.
Cümle | Türü |
---|---|
1. “Beni bekleyin,” dedi. | …………… |
2. Ayşe, yeni filmin çok güzel olduğunu söyledi. | …………… |
3. “Akşam erken gelin,” dedi babası. | …………… |
4. Öğretmen, dersi dinlememiz gerektiğini vurguladı. | …………… |
5. “Sınavdan yüksek not aldım,” dedi. | …………… |
Etkinlik 2: Dönüştür!
Aşağıdaki doğrudan anlatım cümlelerini dolaylı anlatıma çeviriniz.
-
Ali: “Bugün dışarı çıkmayacağım.”
→ ………………………………………………………………………… -
Öğretmen: “Konuyu tekrar edin.”
→ ………………………………………………………………………… -
Ayşe: “Çok mutluyum.”
→ …………………………………………………………………………
Cevap Anahtarı
Etkinlik 1:
-
Doğrudan
-
Dolaylı
-
Doğrudan
-
Dolaylı
-
Doğrudan
Etkinlik 2:
-
Ali, o gün dışarı çıkmayacağını söyledi.
-
Öğretmen, konuyu tekrar etmemizi söyledi.
-
Ayşe, çok mutlu olduğunu söyledi.
Sebep (Neden) – Sonuç Cümleleri Etkinliği
Bu etkinlik, öğrencilerin bir olayın nedenini ve sonucunu kavrayabilmelerini, bu tür cümleleri tanıyıp oluşturabilmelerini hedefler. Etkinlikler yazdırılabilir ve PDF formatına uygundur.
Konu Özeti
Sebep-sonuç cümleleri, bir eylemin veya durumun hangi gerekçeyle gerçekleştiğini açıklar. “Niçin?”, “neden?” gibi sorularla bulunabilir. Cümlede genellikle “çünkü, -diği için, -den dolayı, -dığı için” gibi ifadeler yer alır.
📎 Örnekler:
– Yağmur yağdığı için dışarı çıkamadık.
– Dikkatli çalıştığı için sınavı kazandı.
Etkinlik 1: Sebep ve Sonucu Ayır
Aşağıdaki cümlelerde sebep ve sonucu belirleyiniz.
(Sebebi → S, Sonucu → SON şeklinde belirtiniz.)
-
Hatalı sollama yaptığı için kaza yaptı.
→ S: ……………………… SON: ……………………… -
Ders çalışmadığı için düşük not aldı.
→ S: ……………………… SON: ……………………… -
Elektrikler kesildiği için televizyon izleyemedik.
→ S: ……………………… SON: ……………………… -
Hastalandığı için okula gelemedi.
→ S: ……………………… SON: ……………………… -
Spor yapmadığı için kilo aldı.
→ S: ……………………… SON: ………………………
Etkinlik 2: Sen Yaz!
Verilen nedenlere uygun sonuç cümleleri yazınız.
📌 Neden: Uyumadığı için
Cümle: ……………………………………………………………………………
📌 Neden: Kalemini kaybettiği için
Cümle: ……………………………………………………………………………
Cevap Anahtarı
Etkinlik 1:
-
S: Hatalı sollama yaptığı için — SON: Kaza yaptı
-
S: Ders çalışmadığı için — SON: Düşük not aldı
-
S: Elektrikler kesildiği için — SON: Televizyon izleyemedik
-
S: Hastalandığı için — SON: Okula gelemedi
-
S: Spor yapmadığı için — SON: Kilo aldı
Etkinlik 2:
Açık uçlu cevaplar, öğrencinin yazımına göre değerlendirilebilir.
Amaç – Sonuç Cümleleri Etkinliği
Bu etkinlik, öğrencilerin bir davranışın hangi amaca yönelik yapıldığını ifade eden cümle yapılarını tanımasını ve kullanabilmesini hedefler. Etkinlikler sınıf içi ve bireysel çalışmalara uygundur, yazdırılabilir formattadır.
Konu Özeti
Amaç-sonuç cümleleri, bir işin hangi amaçla yapıldığını ifade eder. Cümlede genellikle “için, -mek amacıyla, -mek üzere, -mek maksadıyla” gibi ifadeler yer alır.
📎 Örnekler:
– Sınavı kazanmak için çok çalıştı.
– Sağlıklı kalmak amacıyla spor yapıyor.
Etkinlik 1: Amaç – Sonuç Cümlelerini Belirle
Aşağıdaki cümlelerde amaç ve sonuç bölümlerini ayırarak yazınız.
-
Erken kalkmak için saatini kurdu.
→ Amaç: …………………… Sonuç: …………………… -
Sağlıklı beslenmek amacıyla sebze tüketiyor.
→ Amaç: …………………… Sonuç: …………………… -
Kalabalıktan uzaklaşmak için sahile gittiler.
→ Amaç: …………………… Sonuç: …………………… -
Dersi dikkatli dinlemek üzere ön sıraya oturdu.
→ Amaç: …………………… Sonuç: …………………… -
Başarılı olmak için her gün tekrar yapıyor.
→ Amaç: …………………… Sonuç: ……………………
Etkinlik 2: Sen Yaz!
Aşağıdaki amaçlara uygun birer sonuç cümlesi yazınız.
📌 Amaç: Daha iyi not almak için
Cümle: ……………………………………………………………
📌 Amaç: Kitabı bitirmek amacıyla
Cümle: ……………………………………………………………
Cevap Anahtarı
Etkinlik 1:
-
Amaç: Erken kalkmak — Sonuç: Saatini kurdu
-
Amaç: Sağlıklı beslenmek — Sonuç: Sebze tüketiyor
-
Amaç: Kalabalıktan uzaklaşmak — Sonuç: Sahile gittiler
-
Amaç: Dersi dikkatli dinlemek — Sonuç: Ön sıraya oturdu
-
Amaç: Başarılı olmak — Sonuç: Her gün tekrar yapıyor
Etkinlik 2:
Açık uçlu cevaplar öğrencinin yazımına göre değerlendirilebilir.
Koşul (Şart) – Sonuç Cümleleri Etkinliği
Bu etkinlik, öğrencilerin bir eylemin gerçekleşmesinin başka bir duruma bağlı olduğu koşul-sonuç ilişkili cümleleri tanımalarını sağlar. Yazdırılabilir ve PDF’ye uygun yapıdadır.
Konu Özeti
Koşul-sonuç cümleleri, bir olayın ya da durumun gerçekleşmesinin, başka bir koşulun gerçekleşmesine bağlı olduğunu gösterir. Bu cümlelerde genellikle “-sa/-se, eğer, şayet, ise” gibi koşul bildiren sözcükler bulunur.
📎 Örnekler:
– Ders çalışırsan sınavı geçersin.
– Eğer yağmur yağarsa pikniğe gidemeyiz.
– Zamanında gelirsen seni bekleriz.
Etkinlik 1: Koşul ve Sonucu Belirle
Aşağıdaki cümlelerde koşul ve sonuç bölümlerini ayırınız.
-
Eğer kitaplarını unutmazsan kütüphaneye gidebiliriz.
→ Koşul: …………………………………… Sonuç: …………………………………… -
Vaktinde uyanırsan servisi kaçırmazsın.
→ Koşul: …………………………………… Sonuç: …………………………………… -
Ders çalışmazsa başarılı olamaz.
→ Koşul: …………………………………… Sonuç: …………………………………… -
Bu hızla gidersen zamanında varırız.
→ Koşul: …………………………………… Sonuç: …………………………………… -
Yemeğini bitirirsen tatlıyı alabilirsin.
→ Koşul: …………………………………… Sonuç: ……………………………………
Etkinlik 2: Sen Yaz!
Aşağıdaki durumlara uygun birer koşul-sonuç cümlesi yazınız.
📌 Koşul: Dikkatli olursa
Cümle: ……………………………………………………………
📌 Koşul: Eğer sınav iptal edilirse
Cümle: ……………………………………………………………
Cevap Anahtarı
Etkinlik 1:
-
Koşul: Kitaplarını unutmazsan — Sonuç: Kütüphaneye gidebiliriz
-
Koşul: Vaktinde uyanırsan — Sonuç: Servisi kaçırmazsın
-
Koşul: Ders çalışmazsa — Sonuç: Başarılı olamaz
-
Koşul: Bu hızla gidersen — Sonuç: Zamanında varırız
-
Koşul: Yemeğini bitirirsen — Sonuç: Tatlıyı alabilirsin
Etkinlik 2:
Açık uçlu cevaplar öğrencinin yazımına göre değerlendirilir.
Duygu Cümleleri Etkinliği
Bu çalışma kağıdı, öğrencilerin çeşitli duygu ifadelerini tanımasını ve bu duygulara uygun cümleleri analiz edebilmesini amaçlar. PDF’ye uygun yapıdadır.
Konu Özeti
Duygu cümleleri, kişilerin duygularını ifade ettikleri anlatım türleridir. Bu cümlelerde şaşırma, varsayım, pişmanlık, sitem, öneri, özlem, eleştiri, sevinç, üzüntü gibi çeşitli duygu durumları anlatılır.
📎 Örnekler:
– Keşke daha dikkatli olsaydım. (Pişmanlık)
– Bu kadarını da beklemiyordum! (Şaşırma)
– Bu konuda sana katılmıyorum. (Eleştiri)
– Şayet o da gelirse işler karışır. (Varsayım)
– Daha çok kitap okumalısın. (Öneri)
– Ah! Ne güzel günlerdi o zamanlar. (Özlem)
Etkinlik 1: Hangi Duygu?
Aşağıdaki cümlelerde ifade edilen duyguyu yazınız.
Cümle | Duygu Türü |
---|---|
1. Keşke sınava daha iyi hazırlansaydım. | ……………… |
2. Bu tabloyu görünce gözlerime inanamadım. | ……………… |
3. Bence böyle davranman doğru değil. | ……………… |
4. O da bizimle gelse harika olurdu. | ……………… |
5. Daha dikkatli olmanı tavsiye ederim. | ……………… |
Etkinlik 2: Cümleyi Tamamla
Aşağıda verilen duyguya uygun bir cümle yazınız:
📌 Pişmanlık: ………………………………………………………………………
📌 Özlem: ………………………………………………………………………
📌 Öneri: ………………………………………………………………………
📌 Varsayım: ……………………………………………………………………
Cevap Anahtarı
Etkinlik 1:
-
Pişmanlık
-
Şaşırma
-
Eleştiri
-
Beklenti / Varsayım
-
Öneri
Etkinlik 2:
Açık uçlu cevaplar öğrencinin ifadesine göre değerlendirilmelidir.
Benzetme Cümleleri Etkinliği
Bu çalışma kağıdı, öğrencilerin bir varlığın ya da olayın başka bir varlık ya da olayla benzerlik kurularak anlatıldığı cümleleri tanıyabilmesini ve benzetme ögelerini ayırt edebilmesini hedefler. Yazdırılabilir formattadır.
Konu Özeti
Benzetme cümleleri, bir varlık ya da kavramın başka bir varlık ya da kavramla benzer yönleri açısından karşılaştırıldığı cümlelerdir. Genellikle “gibi, sanki, tıpkı, adeta” gibi benzetme edatları kullanılır.
📎 Örnekler:
– Bulutlar, pamuk gibi yumuşaktı.
– Sanki bir kuş gibi hafifçe süzüldü.
– Tıpkı annesi gibi konuşuyor.
Etkinlik 1: Benzetmeyi Bul
Aşağıdaki cümlelerdeki benzetmeleri bulunuz ve benzetilen varlıkları işaretleyiniz.
-
Çocuk, sanki bir kelebek gibi oradan oraya koşuyordu.
→ Benzetilen: ……………………… -
Sesi adeta bir şarkı gibi kulağa hoş geliyordu.
→ Benzetilen: ……………………… -
Gözleri yıldız gibi parlıyordu.
→ Benzetilen: ……………………… -
Tıpkı babası gibi ciddi davranıyordu.
→ Benzetilen: ……………………… -
Yüzü, ay gibi parlıyordu.
→ Benzetilen: ………………………
Etkinlik 2: Sen Yaz!
Aşağıdaki varlıklar ya da kavramlar için benzetme içeren cümleler yazınız.
📌 Kar: …………………………………………………………………………………
📌 Yol: …………………………………………………………………………………
📌 Kuş: …………………………………………………………………………………
📌 Ses: …………………………………………………………………………………
Cevap Anahtarı
Etkinlik 1:
-
Çocuk
-
Sesi
-
Gözleri
-
Davranışları
-
Yüzü
Etkinlik 2:
Cevaplar öğrencinin yazımına göre değerlendirilecektir. Benzetme unsurları (gibi, sanki, tıpkı) yer almalı.
Karşılaştırma Cümleleri Etkinliği
Bu etkinlik, öğrencilerin iki varlık, olay ya da düşünce arasında farklılık veya benzerlik ilişkisi kurulan cümleleri tanımalarını ve bu tür cümleleri oluşturabilmelerini amaçlar. PDF’ye uygun yapıdadır.
Konu Özeti
Karşılaştırma cümleleri, iki varlık ya da durumun bir özelliği bakımından karşılaştırıldığı cümlelerdir. Genellikle “-den daha, kadar, en, gibi, ise, oysa, ama” gibi ifadeler içerir.
📎 Örnekler:
– Bu kitap diğerinden daha etkileyici.
– Ayşe, Zeynep kadar düzenli değildir.
– Oysa ben senin kadar sabırlı değilim.
– Kış, yaz kadar eğlenceli geçmedi.
Etkinlik 1: Karşılaştırma Var mı?
Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Karşılaştırma içeriyorsa “✓”, içermiyorsa “✗” yazınız.
Cümle | Karşılaştırma Var mı? |
---|---|
1. Bu kalem diğerine göre daha pahalı. | |
2. Film çok uzun sürdü. | |
3. Kitap, defterden daha ağırdı. | |
4. O, kardeşi gibi davranmıyor. | |
5. Bugün hava çok sıcak. |
Etkinlik 2: Sen Yaz!
Aşağıdaki konularla ilgili karşılaştırma içeren birer cümle yazınız.
📌 Sabah – Akşam: ……………………………………………………………
📌 Kedi – Köpek: ……………………………………………………………
📌 Yaz – Kış: ……………………………………………………………
📌 Film – Kitap: ……………………………………………………………
Cevap Anahtarı
Etkinlik 1:
-
✓
-
✗
-
✓
-
✓
-
✗
Etkinlik 2:
Açık uçlu cevaplar, karşılaştırma ifadesi içerip içermediğine göre değerlendirilir.
Örtülü Anlam Etkinliği
Bu çalışma kağıdı, öğrencilerin bir cümlede doğrudan söylenmeyen ama sezdirilen mesajları yani örtülü anlamı fark etmelerini sağlar. Yazdırılabilir ve PDF’ye uygun yapıdadır.
Konu Özeti
Örtülü anlam, bir cümlede açıkça ifade edilmeyen, ancak okuyucunun/ dinleyicinin sezmesi gereken dolaylı anlamdır. Yazar ya da konuşan kişi düşüncesini ima yoluyla aktarır.
📎 Örnekler:
– Kapıyı biraz sert kapattı.
→ (Örtülü anlam: Sinirlendiği ya da gergin olduğu sezdiriliyor.)
– Sınavdan düşük almış ama hiç belli etmiyor.
→ (Örtülü anlam: Aslında üzülmüş olabilir ama duygusunu gizliyor.)
Etkinlik 1: Örtülü Anlamı Belirle
Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Her birinin taşıdığı örtülü anlamı altına yazınız.
-
Sınıfta herkes gülerken o sessizce oturuyordu.
→ Örtülü anlam: ……………………………………………………… -
Cevapları bildiğini belli etmiyordu.
→ Örtülü anlam: ……………………………………………………… -
Sözleriyle olmasa da bakışları her şeyi anlatıyordu.
→ Örtülü anlam: ……………………………………………………… -
Arkadaşı gelmeyince defalarca saate baktı.
→ Örtülü anlam: ……………………………………………………… -
Törene geç kalmasına rağmen hiç acele etmedi.
→ Örtülü anlam: ………………………………………………………
Etkinlik 2: Sen Yaz!
Aşağıdaki örtülü anlamlara uygun birer cümle yazınız:
📌 Kırıldığını hissettiriyor ama söylemiyor:
→ ……………………………………………………………………………
📌 Onunla konuşmak istemediği anlaşılıyor:
→ ……………………………………………………………………………
Cevap Anahtarı
Etkinlik 1 (örnek yorumlar):
-
Üzgün veya dışlanmış hissediyor olabilir.
-
Bilgili ama kendini göstermek istemiyor.
-
Duygularını kelimelerle değil, bakışlarıyla anlatıyor.
-
Heyecanla bekliyor veya endişeli.
-
Umursamıyor veya ilgisiz davranıyor.
Etkinlik 2:
Cevaplar öğrencinin yazımına göre değerlendirilmeli; örtülü anlam taşıyıp taşımadığına bakılmalıdır.
Cümle Oluşturma Etkinliği
Bu çalışma kağıdı, öğrencilerin anlamlı ve kurallı cümle kurma becerilerini geliştirmeyi hedefler. Özellikle yüklem, özne ve diğer öğelerin yerini doğru kullanma alışkanlığı kazandırır. PDF formatına uygundur.
Konu Özeti
Cümle oluşturma, bir düşüncenin anlamlı, kurallı ve dil bilgisi yönünden doğru şekilde ifade edilmesidir. Cümle, mutlaka yüklem içerir. Cümle öğeleri arasında anlam bütünlüğü ve dilbilgisel uyum bulunmalıdır.
📎 Örnek:
– okuldan / çocuklar / neşeyle / çıktı →
✔ Çocuklar okuldan neşeyle çıktı.
Etkinlik 1: Karışık Kelimelerle Cümle Kur
Aşağıdaki kelimeleri anlamlı ve kurallı birer cümle haline getiriniz.
-
sinemaya / birlikte / arkadaşlarımızla / gittik
→ ………………………………………………………………………………… -
yazın / memlekete / gitmeyi / planlıyoruz
→ ………………………………………………………………………………… -
ödevini / dikkatlice / yaptı / Ali
→ ………………………………………………………………………………… -
sessizce / sınıfa / girdi / öğretmen
→ ………………………………………………………………………………… -
yarışmayı / kazandı / Ayşe / heyecanla
→ …………………………………………………………………………………
Etkinlik 2: Sen Kur!
Aşağıdaki yönergelere uygun birer cümle kurunuz:
📌 İçinde “kitap” kelimesi geçen bir cümle:
→ …………………………………………………………………………………
📌 Gelecek zamanlı bir fiil içeren cümle:
→ …………………………………………………………………………………
📌 “Mutluluk” duygusu içeren bir cümle:
→ …………………………………………………………………………………
Cevap Anahtarı
Etkinlik 1 (örnek çözümler):
-
Arkadaşlarımızla birlikte sinemaya gittik.
-
Yazın memlekete gitmeyi planlıyoruz.
-
Ali ödevini dikkatlice yaptı.
-
Öğretmen sınıfa sessizce girdi.
-
Ayşe yarışmayı heyecanla kazandı.
Etkinlik 2:
Cevaplar öğrencinin cümle yapısına göre değerlendirilmeli; istenen öğeyi içerip içermediğine dikkat edilmelidir.